آموزش نقشه خوانی سقف وافل

10 / 10
از 1 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 27 شهریور 1402 در ساعت 0 : 17 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

وب سایت وافل در این مقاله قصد دارد، موضوع مورد بحث نقشه خوانی سقف وافل را توضیح دهد. سقف وافل شامل قالب‌های غیرماندگار با اشکال مختلف (یک طرفه و دو طرفه، مسطحی و مربعی) با ارتفاع و ابعاد مشخص می‌شود که تولید و استفاده می‌شوند. از اطلاعات مهم که از نقشه‌های وافل به‌دست می‌آید، می‌توان به ارتفاع، ضخامت سقف، ابعاد قالب‌های وافل، روش آرماتوربندی، نحوه قالب‌گیری، و مناطق مورد نیاز برای اجرای دال‌های بتنی اشاره کرد. در ادامه، مفاهیم کلیدی نقشه خوانی سقف وافل به‌عنوان تولید کننده و فروشنده قالب وافل  و همچنین به‌عنوان مجری سقف‌های وافل توضیح داده خواهند شد.

 

نکات مهم در نقشه اتوکد سقف وافل

بطور کلی، نقشه سقف وافل از منظر فونداسیون و عناصر سازه‌ای همچون تیرها و ستون‌ها مشابه سایر سقف‌ها است؛ اما تفاوت اساسی آن در نوع سقف وافل و قالب‌های یک طرفه و دو طرفه وجود دارد. نقشه خوانی سقف وافل به دو بخش مقطع و پلان سقف تقسیم می‌شود، که هر بخش اطلاعات حیاتی برای اجرای سقف وافل را ارائه می‌دهد. در ادامه، اهمیت هریک از این دو نقشه در نقشه خوانی سقف وافل را تشریح خواهیم کرد. توجه داشته باشید که هر گونه عدم تطابق بین نقشه‌های AutoCAD سقف وافل و عملیات اجرایی ممکن است مشکلاتی ایجاد کند و باعث توقف پیشرفت پروژه شود. از ابتدا، نقشه‌ها را با دقت مشاهده کرده و در صورت هر نوع خطا یا مشکل، با طراح پروژه مشورت نمایید، همچنین برای اطلاع از قیمت آنلاین قالب وافل اسکای دام می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید و از مشاوره رایگان متخصصین ما بهره مند شوید. 

 نکات مهم در نقشه اتوکد سقف وافل

 

نقشه مقطع سقف وافل

در نقشه مقطع سقف وافل، اطلاعات مهمی مانند ضخامت سقف، ارتفاع قالب، نوع و تعداد قالب، فواصل میلگردهای طولی و افقی، میلگردهای اصلی، تحتانی و فوقانی تیرچه‌ها مشخص می‌شوند.

 

نقشه پلان سقف وافل

در نقشه پلان سقف وافل، تعداد قالب‌ها و ناحیه‌هایی که باید به صورت دال توپر برای جلوگیری از پانچینگ ستون‌ها اجرا شوند، مشخص می‌شود. در این مرحله از نقشه خوانی سقف وافل که معمولاً به عنوان "پلان قالب‌چینی" شناخته می‌شود، جزئیات چیدمان قالب‌های وافل وجود دارد. این پلان قالب‌چینی برای هر دو نوع سقف وافل، یک طرفه و دو طرفه، طراحی می‌شود. با این تفاوت که در سقف وافل یک طرفه به دلیل مونتاژ قالب‌ها، نقشه‌هایی وجود دارند که نشان‌دهنده روش‌های مونتاژ و اتصال درست و اصولی اجزای قالب‌های یک طرفه وافل هستند. مجری و پیمانکاران ماهر در اجرای سقف وافل با استفاده از این نقشه‌ها، تعداد و ابعاد قالب‌ها را بررسی کرده و با روش‌های اصولی مونتاژ و اتصال آن‌ها را اجرا می‌کنند.

 

مراحل نقشه خوانی سقف وافل در اجرا

با توجه به توضیحات ارائه شده، نقشه خوانی سقف وافل از چند مرحله تشکیل شده  که در کارگاه ساختمانی باید به درستی اجرا شوند تا کیفیت نهایی سقف حفظ شود. این مراحل از دو نقشه مقطع سقف و پلان سقف تشکیل شده‌اند و به شرح زیر می‌باشند.

 مراحل نقشه خوانی سقف وافل در اجرا

مرحله اول نقشه خوانی سقف وافل

  •  قالب چینی

در این مرحله از نقشه خوانی سقف وافل، با توجه به نقشه‌های اتوکد پلان قالب چینی و مقطع، نوع و مشخصات قالب‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند و سپس قالب‌ها تهیه می‌شوند. پس از انجام زیرسازی مناسب و شاسی کشی‌ها طبق پلان قالب چینی، قالب‌ها روی شاسی‌ها قرار می‌گیرند و با استفاده از قفل، به یکدیگر متصل می‌شوند تا به شکلی محکم در محل خود قرار گیرند. در مناطقی از سقف که باید به صورت دال توپر اجرا شوند، از تخته‌ها به عنوان نگهدارنده بتن استفاده می‌شود.

یک نکته مهم که در نقشه خوانی سقف وافل باید به آن توجه داشت، ابعاد قالب‌های وافل است که باید با دقت مطابق با ابعاد نقشه باشد. طراحان نیاز دارند قالب‌هایی را انتخاب کنند که در بازار موجود هستند. در صورت عدم تطابق، باید با طراح مشورت کنند تا طراحی سقف وافل با قالب‌های متوفر در بازار مجدداً انجام شود. تولید قالب‌های وافل با ابعاد دلخواه امری زمان‌بر و غیر اقتصادی است.

همچنین، تغییر ابعاد قالب‌ها بدون توجه به نقشه سقف وافل و بدون هماهنگی با طراح پروژه، تخلف از قوانین است و ممکن است به مشکلات و خسارات جدی منجر شود که قابل ترمیم نخواهد بود.

 

مرحله دوم نقشه خوانی سقف وافل

  • جایگذاری آرماتورهای اصلی سقف

پس از قرار دادن قالب‌های وافل بر اساس پلان قالب‌چینی روی سقف، مرحله آرماتوربندی سقف وافل آغاز می‌شود. برای انجام آرماتوربندی سقف وافل، مشخصات مرتبط با آرماتورهای اصلی را از نقشه مقطع سقف بررسی می‌کنیم. به عنوان مثال، در مقطع زیر، دو میلگرد با شماره 10 در پایین تیرچه و یک میلگرد با قطر 8 در بالای تیرچه قرار دارد. اندازه میلگردها به تغییرات در دهانه‌های مختلف تیرچه‌ها وابسته است.

 

 قیمت اجرای سقف وافل

مرحله سوم نقشه خوانی سقف وافل

  • جایگذاری میلگردهای تقویتی

میلگردهای تقویتی، در نقاط حیاتی سقف که نیاز به تقویت دارند، به عنوان پشتیبان‌های اصلی قرار می‌گیرند. برای درست جایگذاری میلگردهای تقویتی، از نقشه میلگردهای تقویتی در سقف وافل استفاده می‌کنیم. در این مرحله، باید با دقت و دقیقاً به تطابق نقشه میلگردها در فواصل مشخص و با سایز‌های معین توجه کنیم. پس از جایگذاری تمام آرماتورها به اطلاعات نقشه سقف وافل، با توجه به ضخامت کاور بتن مشخص شده در نقشه مقطع، عملیات ریخته‌گری بتن آغاز می‌شود.

 

 

جمع بندی

تمام جزئیات مرتبط با نقشه خوانی سقف وافل از قبیل مشخصات قالب وافل، آرماتورها و جایگذاری آن‌ها را به طور کامل تشریح کردیم. از شما عزیزان دعوت می‌کنیم که سوالات خود را در این زمینه از طریق کامنت‌ها یا راه‌های ارتباطی با ما مطرح کنید. تیم تخصصی و حرفه ایی وافل، به عنوان تولید‌کننده قالب‌های وافل، طراح سقف وافل، پیمانکار سقف وافل و ارائه‌دهنده مشاوره و اجرای کامل پروژه‌های ساختمانی، آماده است تا در کنار شما به عنوان مهندسان و کارفرمایان گرامی، در اجرای پروژه‌های مستحکم، با کیفیت و اقتصادی به شما کمک نماید.

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
آموزش نقشه خوانی سقف وافل

آموزش نقشه خوانی سقف وافل

وب سایت وافل در این مقاله قصد دارد، موضوع مورد بحث نقشه خوانی سقف وافل را توضیح دهد. سقف وافل شامل ق ...
آنچه که در رابطه با خرید و فروش قالب وافل باید بدانید

آنچه که در رابطه با خرید و فروش قالب وافل باید بدانید

قالب سقف وافل، یک نوع قالب بتنی است که از پلاستیک پلی پروپیلن ساخته می‌شود و به‌منظور حذف ...
خرید قالب وافل دست دوم

خرید قالب وافل دست دوم

شرکت وافل با ارائه محصولات با کیفیت و تعهد کاری، موفق به جلب رضایت مشتریان خود شده است. از جمله خدما ...
ضرورت استفاده از روغن قالب وافل

ضرورت استفاده از روغن قالب وافل

روغن قالب یک حلال نفتی بوده که باعث می‌شود حباب‌های سطحی تشکیل نشوند و برای استفاده از اکس ...
مزایای استفاده از قالب وافل قفل‌دار

مزایای استفاده از قالب وافل قفل‌دار

قالب وافل قفل‌دار برای اجرای سقف‌های اکسپوز، جدید و به‌روز بوده و دارای ویژگی‌ها ...
قیمت قالب وافل یکطرفه

قیمت قالب وافل یکطرفه

قیمت اجرای سقف وافل یکطرفه بر اساس متر مربع محاسبه می‌شود و جزئیاتی همچون کیفیت و ابعاد قالب وا ...
انواع سقف های مجوف

انواع سقف های مجوف

  سقف مجوف، سقف‌هایی هستند که ساختارشان شبکه‌بندی یا حفره مانند است، سقف مجوف امروزه ...